جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۷
کد خبر: ۶۸۵۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
آسیب شناسی کیفیت آثار و محصولات فرهنگی/24

رمضانی: تولیدمحصول فرهنگی اثر بخش نیازمند حضور بخش خصوصی است

عبادالله رمضانی گفت: از دید بنده دولت باید با ارائه برنامه، حمایت و بستر سازی شرایط واگذاری 100 درصدی تولید محصولات فرهنگی را به بخش خصوصی فراهم کند.
عبادالله رمضانی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر پیرامون مراکز تولید و شاخص های محصول فرهنگی با کیفیت گفت: باور بنده این است که باید تولید محصولات فرهنگی تمام و کمال به دست بخش خصوصی سپرده شود.متاسفانه بخش حاکمیتی به بخش هایی ورود می کند که کار او نیست. کار حاکمیت تولید یک محصول فرهنگی نیست، این بخش باید رویکردهای فرهنگی را تعریف کند، مصادیق محصول فرهنگی را مشخص کند، فاخر بودن و ارزشمند بودن محصول فرهنگی را کنترل کند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران افزود: این بخش نباید فراموش کند که برای تولید یک محصول فرهنگی باید برنامه ارائه دهد، حمایت کند و بستر ساز شود. بخش حاکمیتی نباید وارد عرصه تولید محصول فرهنگی شود و فرصت خلاقیت برای بخش خصوصی فراهم شود.

حوزه فرهنگ نیازمند انسجام حقیقی است

رمضانی پیرامون چرایی اثرگذار نبودن فعالیت های فرهنگی با وجود ظرفیت های زیادی که در این زمینه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: حوزه فرهنگ یک حوزه منسجم است که نباید دارای چندگانگی نگاه و اجرا باشد. حوزه فرهنگ نیازمند یک انسجام حقیقی است. یکی از مشکلات ما پس از انقلاب وجود مراکز متعدد تصمیم گیری در حوزه فرهنگی است. تمامی این مراکز در این حوزه به صورت توامان کار می کنند، تصمیم می گیرند و خود را صاحب نظر می دانند. این تعدد و تنوع نهادها که متاسفانه رویکرد واحدی نیز ندارند باعث می شود که فعالیت های فرهنگی آنچنان که باید اثر گذار نباشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تعریف ما از فعالیت فرهنگی چیست؟ آیا انجام فعالیت فرهنگی به خودی خود اثرگذار است؟ آیا می تواند مسائل مختلف جامعه را حل کند؟ فعالیت فرهنگی در واقع یا بستر ساز پروسه فرهنگ سازی است یا مکمل آن. متاسفانه ما این کارکرد را در مورد فرهنگ قائل نبوده ایم. بارها گفته ایم در جامعه نباید دروغ وجود داشته باشد، کار فرهنگی، عرضه محصولات فرهنگی مرتبط با این موضوع مهم است اما کار فرهنگی تنها بخشی از متغیرهایی است که مثلا در نهادینه کردن فرهنگ صداقت اثر گذار است. زمانی که در جامعه نه تنها با دروغ گویی برخورد نمی شود بلکه به آن امتیاز می دهند نمی توانید انتظار داشته باشید که با عرضه محصولات فرهنگی در قالب یک فعالیت فرهنگی تغییر ایجاد کنید.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران پیرامون شاخصه های محصول فرهنگی با کیفیت افزود: اگر به معیارهای یک محصول با کیفیت بپردازیم اولین نکته این است که آن محصول مشخصا بتواند بر اساس هدفی که در طراحی اولیه آن بوده است تولید شده باشد تا بتواند اثرگذار باشد. طراحی اولیه یک محصول فرهنگی نیز باید بدین صورت باشد که جامعه هدف را در نظر بگیرد، از ابزارها و تکنیک های هنری درست بهره برده باشد، با ذوق و سلیقه مخاطب هماهنگی و همخوانی داشته باشد تا همراهی آنها را جلب کند و در نهایت این که نسبت به پیشرفت های فرهنگی و ابزارهای هنری که در زمان خود است عقب مانده نباشد.

خبرهای مرتبط
نظر شما